onsdag 2 juni 2010

Vår Ruset i solskenet

När jag var i tonåren var jag en mycket aktiv friidrottare. Medeldistans var min grej och jag tränade 6-7 gånger i veckan. Resultatet av det är ett gäng SM-medaljer och en massa fina minnen. Jag slutade satsa på löningen för ungefär 5 år sedan och sen dess så har det varit sparsamt med träning, sen lilla L kom har det mer eller mindre inte existerat i mitt liv. Har inte hittat tid eller motivation.

För några månader sen fick jag ett ryck, jag bestämde mig för att springa vårruset och istället för att träna inför det så bestämde jag att vårruset skulle få bli startskottet på min träning.

Jag i rosa tröja, ca 100m efter start

I går kväll stod jag så på startlinjen och skulle ta mig de 5km som vår Ruset är och mitt mål var att springa runt 25min. Till min förvåning kändes det jättebra och i mål hade jag 22.13, helt otroligt! Tänk vad gammal träning sitter i. Nu ska jag försöka hålla mig till nästa mål, att sätta igång med träningen igen.

Slutspurten :)

För övrigt var det en toppenfin kväll med min lilla familj och lilla Ls mormor och morfar. Picknick i gröngräset med skinande sol och en supergod pastasallad som min man slängt ihop! Så hade min mor och far med sig fika så det blev både en mazarin och kakor innan start...:)

ett hav av löpare som värmer upp
Det är helt fantastiskt att se alla kvinnor som står och värmer upp med Friskis och Svettis och alla som tar sig runt de 5km som Vår Ruset är. Det är sann inspiration och stärker min motivation inför kommande träning. Ni som inte sprungit Vår Ruset, ta med några väninnor nästa år och lunka, jogga eller spring, jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna.

På lördag ska vi in till Stockholm marathon, men det ska jag INTE springa, på tok för långt!

Ha en skön dag!

Helena

11 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis Helena, vilken bra tid! Du ser så vältränad ut, du ser inte ens trött ut på upploppet. Nog sitter gammal träning i till viss del, det var ju inte lite du tränade. Härligt och vara igång igen.
Ha en fin torsdag och helg
Kramar
AnnaMaria

Jenny sa...

Vad duktig du är Helena!!
Du måste ha en bra grundkondition som sitter i sen träningen i ungdomen:)

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Vita små hjärtan sa...

Grattis Hurtbulle! Vad duktig du är!!!!
Kram Agnetha

Mimmi Hek sa...

Helt otroligt! Har alltid fått höra att kondition är färskvara. Du är nog undantaget som bekräftar den regeln.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt att det gick så bra! Å mysigt att hela familjen är med och hejar. Jag är så imponerad av alla som joggar, för själv tycker jag inte att det är så roligt (läs undanflykt). Det jag gillar bäst är att simma och cykla. För många år sedan sprang jag Dianamilen några år i rad. Det är kul när man är ett gäng som anmäler sig tillsammans. Lycka till med fortsatt träning.

Kram,
Regina

Signe 1 sa...

Wow vad duktig du är!! Kanontid sprang du på!!:-) Ha en fin helg!

Stora kramen Sofia

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej!

Gud va du är duktig, jag har inte sprungit på...ja, det talar vi inte högt om ;-)

Här är det fortfarande varmt, borde vara lag på att man inte fick jobba dagar som dessa! Men jag är mycket glad för de fina kvällarna, och hoppas att det håller i sig tills jag har semester!

Må så gott!
Kram Lina

Änglarnas hus sa...

Grattis! vilken häftig känsla det måste ha varit..den att vara tillbaka..kul!

Gratiis igen!

Kramis Sanne

Mamma C sa...

Har bara missat 5 vårrus sedan det började i Norrköping. Vi hade loppet igår hos oss. Men jag var inte med. Jag har alltid rört på mig eller utövat någon sport. Blir lite rastis annars :-). En bra tid du hade. Grattis till din nystart av träning igen.
Kram mamma C

Elles blogg sa...

Bra jobbat! Jag är alltid imponerad av människor som orkar springa!!! Själv går jag många powerwalks och hoppas att jag nån gång kan börja springa...!
Ha en jättebra helg!
Kram
Eleonor

lottens vita och gröna sa...

woooooooow helena vad grymt gjort, 22 minuter jag bugar mig, jisses! så du var en friidrottare du, ser din far ibland, han springer en hel del han med va!?
må väl och lycka till nu med löpningen, varmkram lotten